Audzināšanas Programma

                                                                  

 

VALMIERAS NOVADA PAŠVALDĪBA

J.ENDZELĪNA KAUGURU PAMATSKOLA

 

Nodokļu maksātāja reģistrācijas kods 90000043403, juridiskā adrese: Lāčplēša iela 2, Valmiera, Valmieras novads, LV-4201

Izglītības iestādes reģistrācijas Nr. 4412900640, iestādes adrese “Kauguru skola”, Kauguri, Kauguru pagasts, 

Valmieras novads, LV-4224

Tālrunis 29326289, e-pasts: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.


 

AUDZINĀŠANAS PROGRAMMA

Valmieras novada Kauguru pagastā

 

2022. gada 30.augustā 

 

     Audzināšanas darba programma ir skolas reglamentējošais dokuments, kas nosaka audzināšanas darba mērķus un uzdevumus.Programmai ir ieteikuma raksturs, to var izmantot ikviens klases audzinātājs savā darbā ar audzināmo klasi.

Audzināšana ir mērķtiecīgi organizēts cilvēka darbības process, kas virzīts uz sociālās kultūras pieredzes nodošanu no paaudzes paaudzei, uz jaunās paaudzes vērtīborientāciju un pašregulācijas veidošanu un garīguma izkopšanu. Audzināšanas procesā veidojas un attīstās personības attieksme pret cilvēku, darbu, kultūras vērtībām, dabu, sabiedrību, valsti. Tas nodrošina iespēju kļūt par pilntiesīgiem sabiedrības locekļiem, pašiem noteikt savu dzīvi, rīcību un būt atbildīgiem par to.

Audzināšanas darba mērķis ir brīvas un atbildīgas personības attīstības sekmēšana, veidojot demokrātiskai sabiedrībai raksturīgu attieksmi pret vērtībām, morāli, indivīda pienākumiem un tiesībām pret sevi, sabiedrību, spēja pieņemt lēmumu dažādās dzīves situācijās.

Audzināšanas darbības uzdevumi:

  1. Veidot morāles un ētikas, demokrātijas principiem atbilstošu skolas psiholoģisko klimatu, kurā katrs bērns tiktu vienlīdz augstu novērtēts neatkarīgi no viņa spējām.

  2. Sekmēt ģimenes, klases un skolas kultūrvides veidošanos.

  3. Sekmēt izglītojamo socializāciju daudzveidīgā mācību stundu un ārpusstundu darbā.

  4. Nostiprināt personiskās, nacionālās un valstiskās identitātes ētisko vērtību apzināšanos, pašrealizācijas attieksmju veidošanos un to īstenošanu skolēnu rīcībā un uzvedībā.

  5. Iepazīstināt ar kultūras pamatnormām un uzvedības kultūru dažādās dzīves situācijās.

  6. Sekmēt saskarsmes un sociālās sadarbības prasmes, attīstīt spēju adaptēties un integrēties mainīgajā sociālajā vidē.

  7. Uzvedības normu praktiska apguve dažādās dzīves situācijās, pamatojoties uz personīgās drošības, tikumības, ekoloģijas un vispārējās kultūras principiem.

  8. Veicināt skolēnu atbildību un rīcību saskaņā ar saviem pienākumiem un tiesībām, akcentējot cieņpilnu saskarsmi un savstarpējo attiecību kultūru.

  9. Aktualizēt skolēnu pašpārvalžu lomu izglītības iestādes darbībā un skolas vides veidošanā.

  10. Veicināt skolēnu izpratni un atbildību par saviem pienākumiem un tiesībām, sasniegumiem pašattīstībā un karjeras izaugsmē.

Galvenie audzināšanas darba virzieni:

  • pilsoniskā audzināšana,

  • radošums, inovācija un jaunrade,

  • tikumiskā audzināšana,

  • tradīcijas un kultūrvēsturiskais mantojums,

  • izglītojamo kultūras līmeņa celšana,

  • vides izglītība,

  • estētiskā izglītība,

  • pienākumi un tiesības,

  • veselīga dzīvesveida pamati,

  • drošība,

  • karjeras veicināšana,

  • izglītojamo mācīšanās sekmēšana.

Audzināšanas darba pamatvirzieni un tēmas:

  1. Paškompetence – spēja izprast pašam sevi un reflektēt savu dzīvi.

  2. Sociālā kompetence – prasme analizēt sociālos procesus un izturēšanos, risināt konfliktus un palīdzēt citiem cilvēkiem.

  3. Ētiskā kompetence – spēja apzināties vērtības un veidot kritisku attieksmi, pārdomātus spriedumus par sevi un citiem.

  4. Kompetences konfrontācija par eksistenciāliem dzīves jautājumiem – prasme veidot jēgpilnu dzīvi, satiksmes drošība, darbība ekstremālās situācijās, veselīga dzīvesveida pamati, karjeras izvēle.

  5. Pilsoniskā izpratne un attieksmes – patriotisma audzināšana, izstrādāt atbildības jūtas par savu valsti, ieinteresētu attieksmi par notiekošo sasabiedrībā, valstī, pasaulē, iepazīšanās ar Latvijas tautu kultūras tradīcijām, audzināt lepnuma jūtas par savu tautu, savu nacionalitāti, apzinātu piederību savai valstij, izstrādāt tolerantu attieksmi pret citu nacionalitāšu un reliģiju cilvēkiem.

  1. Vide un veselīgs dzīvesveids – iepazīšanās ar mūsdienu sabiedrības ekoloģijas problēmām, attīstīt vēlmi veicināt šo problēmu risināšanu, veselīga dzīvesveida kā garīgās un fiziskās veselības pamats.

  2. Saskarsme un pašizpratne – audzināt uzvedības kultūru sabiedriskās vietās, izstrādāt tolerantu attieksmi pret citiem cilvēkiem, pozitīva skolēna personības socializācija, sekmēt tikumisko vērtību apzināšanos.

  3. Satiksmes noteikumi un drošība – izstrādāt dažādas drošības iemaņas uzvedībai dzīves situācijās.

  4. Karjeras izvēle – palīdzība skolēniem savu spēju apjēgšanā motivētai profesijas izvēlei.

Audzināšanas darbā ir noteiktas prioritātes katrā klašu grupā:

  • 1. – 4. klasēs – jautājumi par skolēnu mācību motivācijas veidošanu, jautājumi par skolēnu dienas režīmu, drošību un reaģēšanu ekstremālās situācijās, personīgo higiēnu, saskarsmes prasmju veidošanu, skolas iekšējās kārtības noteikumu ievērošanu.

  • 5. – 9. klasēs – jautājumi par skolēnu mācību motivācijas veidošanu, karjeras izvēli, pilsonisko audzināšanu, personības vispusīgu attīstību, drošību, tikumību.

Audzināšanas darba formas un metodes:

  • Klases stundas: diskusija, klases pārrunas, situāciju analīze, sarunas mazās grupās, lekcija, stāstījums, instruktāža u.c.

  • Ārpusskolas izglītība: muzeji, ekskursijas, pārgājieni, talkas, labdarības akcijas,

  • Skolēnu pašpārvalde: skolas pasākumu organizēšana,

  • Sadarbība ar vecākiem: skolas padomes darbība, skolas un klases vecāku sapulces, atklātās stundas un nodarbības,

  • Skolas pasākumi: gadu gaitā skolai ir izveidojušās savas tradīcijas un pasākumi:

  • Zinību diena

  • Olimpiskā diena

  • Dzejas dienas

  • Karjeras nedēļa

  • Sporta dienas

  • Rudens ražas un ziedu izstāde

  • Miķeļdiena

  • Mārtiņdiena

  • “Labo darbu” nedēļa

  • Lāčplēša diena

  • Viktorīna „Ko es zinu par Latviju?”

  • Latvijas Republikas proklamēšanas dienai veltīts pasākums

  • Adventes nedēļas

  • Ziemassvētku eglīte

  • Barikāžu atcere

  • Valodas dienas

  • Projektu nedēļa

  • Konkurss „Mazā Zeltene”

  • Lieldienas

  • Lielā talka

  • ZAAO projekti

  • Mātes diena

  • “Pēdējais” zvans

  • Masu skrējiens Kauguri-Romas -Mūrmuiža

  • Izlaidums.

 

Klases audzinātāja ikdienas uzdevumi:

  • iepazīstināt skolēnus ar izglītības iestādes Iekšējās kārtības noteikumiem, aktualizēt tos ikdienā,

  • veidot klases audzināšanas darba plānu, izvirzot audzināšanas darba mērķus un uzdevumus,

  • pārzināt skolēnu vispārējo veselības stāvokli,

  • nepieciešamības gadījumā sadarboties ar skolas atbalsta personālu ( logopēdu, speciālo un sociālo pedagogu),

  • organizēt regulāru sadarbību ar vecākiem vai viņu aizbildņiem,

  • atbildēt par skolēnu drošību visos klases organizētajos pasākumos,

  • pārrunāt skolēnu pienākumus un  tiesības,

  • sadarboties ar mācību priekšmetu skolotājiem, lai uzlabotu skolēnu mācīšanas un mācīšanās procesa kvalitāti un izaugsmi,

  • informēt par aktualitātēm izglītības iestādē,

  • veikt sistemātisku darbu skolēnu tikumiskajā un tiesiskajā audzināšanā,

  • analizēt skolēnu mācību sasniegumus un disciplīnu, viņu izaugsmes dinamiku,

  • veicināt klases kolektīva saliedēšanu, kopīgi ar skolēniem un viņu vecākiem organizējot klase pasākumus un veidojot klases tradīcijas,

  • iesaistīt skolēnus izglītības iestādes organizētajos ārpusstundu pasākumos,

  • organizēt skolēnu līdzdalību klases un izglītības iestādes vides saglabāšanā,

  • motivēt skolēnu iesaistīšanos skolēnu pašpārvaldē un ārpusstundu darbībā, tajā skaitā interešu izglītības programmās,

  • sniegt atbalstu savas audzināmās klases skolēniem, ievērojot skolēnu individuālās īpatnības, sekmēt viņu personības attīstību.

  • veikt audzināšanas darba un skolēnu sasniegumu analīzi.

Klases audzinātājs attīsta šādas kompetences:

  • pašattīstības kompetenci (spēju izprast pašam sevi, virzīt savu attīstību),

  • sociālo  kompetenci (prasmi analizēt sociālos procesus, prasmi iekļauties sabiedrībā),

  • risināt konfliktus, veidot sadarbības un saziņas prasmes, 

  • ētisko kompetenci (spēju apzināties vērtības un veidot kritisku attieksmi, pārdomātus spriedumus par sevi un citiem),

  • eksistenciālo kompetenci (spēju atbilstoši rīkoties ekstremālās un sadzīves situācijās, izkopt veselīga dzīvesveida paradumus),

  • kultūras kompetenci (spēju izprast un pārmantot kultūrvēsturisko pieredzi).

 

Pielikumā Klases audzināšanas darba plāna paraugs.

 

Direktore                                                                        I. Rambola